-->

הקשר שבין משקאות דיאטטיים להשמנה

לרדת במשקל מבלי לצרוך משקאות דיאטטיים

 

המעבר למשקאות עם ממתיקים מלאכותיים מוסיף חטא על פשע

העובדה שמשקאות הממותקים בסוכר מהווים גורם להשמנה וכן לסוכרת מסוג 2, כבר הוכחה מעל לכל ספק. ההכרה בכך דחפה אנשים רבים לבחירה חדשה – שתיית משקאות דיאטטיים המכילים ממתיקים מלאכותיים. על פניו זו נראית אלטרנטיבה מושלמת שמאפשרת ליהנות מכל העולמות – גם לצרוך שתייה מתוקה שתספק זריקת אנרגיה לגוף ולנשמה, וגם לבלום עלייה במשקל ולהרגיש בריאים. אז זהו, שלא. מחקרים שונים שנעשו בהקשר לצריכת הממתיקים המלאכותיים, מצביעים על כך שלא רק שהם מזיקים לבריאות ומגדילים את הסיכויים ללקות בסוכרת מסוג 2 ומחלות נוספות, הם גם מעודדים עלייה במשקל.

 

ממתיקים מלאכותיים גורמים להשמנה, ולא להיפך

במהלך השנים האחרונות, שלושה מחקרים גדולים בדקו את הקשר בין צריכת ממתיקים מלאכותיים לבין עלייה במשקל. מתוצאות המחקרים הללו עולה כי נמצא קשר ישיר בין השניים. המסקנות שהופקו מהמחקרים הן, שצריכת ממתיקים מלאכותיים כמו סכרין או אספרטיים המצויים במשקאות דיאטטיים רבים, טומנת בחובה נזקים בריאותיים משמעותיים כמו עלייה ברמות הסוכר בדם, העלאת הסיכון להתפתחות סוכרת והגדלת  היקף הבטן.  במילים אחרות –  ככל שתצרכו יותר משקאות דיאטטיים שעושים שימוש בממתיקים מלאכותיים – כך תשמינו יותר!!!

איך זה קורה, שמוצר שנחשב לדיאטטי יוצר דווקא עלייה במשקל? אחד המחקרים שנעשו בנושא העלה כי צריכה מוגברת של ממתיקים מלאכותיים גורמת לשינוי בהרכב של חיידקי המעי, מה שיוצר שינויים מטבוליים שבעקבותיהם חלה עלייה במשקל ושאר רעות חולות. מסתמן שהאשם העיקרי בעניין הוא אותו אספרטיים – הממתיק המלאכותי הנפוץ כל כך, שמעורר תהליך דלקתי כרוני במעיים.

 

לא רק עלייה במשקל – סכנות  נוספות הטמונות בשתיית משקאות דיאטטיים

למשקאות דיאטטיים העתירים בממתיקים מלאכותיים יש עוד השפעות מזיקות מלבד עלייה במשקל:

נזקי האספרטיים – לאספרטיים, מרכיב מרכזי במשקאות הדיאטטיים, מיוחסות 75% מתופעות הלוואי והתגובות לתוספי מזון: כאבי ראש, מיגרנות, סחרחורות, פרכוסים, בחילה, תחושות נמלול והרדמות בעור ובגפיים, התכווצויות שרירים, פריחה, דיכאון, תשישות כרונית, הפרעות בקצב הלב, הפרעות שינה, הפרעות ראייה, פגיעה בשמיעה, דפיקות לב לא סדירות, קשיי נשימה, התקפי חרדה, הפרעות דיבור, אובדן חוש הטעם, הפרעות שיווי משקל, כאבי פרקים, עוויתות ואפילו מוות. בנוסף נמצא כי לאספרטיים יש השפעה על החמרת מצבים כרוניים קיימים כמו גידולי מוח, טרשת נפוצה, אפילפסיה, תסמונת התשישות הכרונית, מחלת פרקינסון, אלצהיימר, פיגור שכלי, לימפומה, מומים מולדים וסוכרת. ויש עוד…

התסמונת המטבולית – מחקרים שנעשו בתחום מצביעים על כך, שצריכת משקאות דיאטטיים ברמה גבוהה וקבועה, מגדילה את הסיכון ללקות בתסמונת המטבולית. אנשים עם תסמונת מטבולית  חשופים ביותר לסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, שבץ מוחי, אסטמה וסרטן.

התמכרות – חלק נכבד מהמשקאות הדיאטטיים מכילים קפאין, שיש לו תכונה ממכרת. לפיכך, צריכת משקאות אלה באופן קבוע עלולה להביא למצב בו הגוף יתמכר אליהם.

התפתחות סוכרת סוג 2 – נובעת מהשינויים המטבוליים וכן מהתפתחות של אי סבילות לגלוקוז המיוחסת לצריכה מוגברת של ממתיק הסכרין. נמצא כי למשקאות ממותקים, בין אם הומתקו בסוכר ובין אם בממתיקים מלאכותיים, יש קשר לסיכון לחלות בסוכרת.

 

 

בשורה התחתונה, חשוב שכל המרבים בשתיית משקאות דיאטטיים, וכל מי שהממתיקים המלאכותיים מהווים חלק מהצריכה היומיומית בתפריטיהם, יזכרו היטב: צריכת תחליפי סוכר לא נועדה לצורך הרזייה או על מנת למנוע סוכרת, אלא בעיקר כדי להפחית ולו במעט את הצריכה העצומה של פחמימות, עמילנים וסוכרים בתזונה שלנו. הממתיקים המלאכותיים הללו טומנים בחובם נזקים משלהם, כך שמומלץ להימנע גם מהם ככל האפשר. לפיכך, מומלץ לרדת במשקל מבלי לצרוך משקאות דיאטטיים.

במסגרת הרצאות וסדנאות שאנו מקיימים במהלך יום בריאות בארגונים, מוסבר הקשר שבין השמנה וממתיקים מלאכותיים, באופן ברור ומפורט.

 

כתב: אורן פפו
מנכ"ל PROACTIVE

מרצה ומאמן לאורח חיים בריא

Share Button