חשיבות התנועה לבריאות

לפני מספר ימים, פגשתי חבר מתקופת הצבא, במהלך השיחה ביננו סיפר לי החבר שרכש רכב חדש לפני כשנתיים וכי הוא כמעט ולא נוסע ברכב. הרכב חונה ליד הבית כמעט ללא תזוזה; לא מנוצל, חדש לחלוטין. להפתעתו, ההצהרה זו הבריחה קונים פוטנציאליים – שהסבירו לו שהרכב חייב להיות מונע ובתזוזה בכדי להפעיל את מרכיבי המנוע ושלד גוף הרכב.
הקשבתי לדבריו בנוגע לרכב ולנזק הכספי שנגרם לו כתוצאה מחוסר שימוש והפלגתי במחשבות לדמיון העצום שבין הרכב לגוף האנושי…

למעשה, הרעיון של חוסר תזוזה רלוונטי גם לבריאות של כל אחד מאתנו בהקשר לתפקודי השלד וטווחי התנועה שמושפעים מחוסר שימוש. המפרקים שלנו מסוגלים לנוע במספר מישורי תנועה כאשר אנחנו צעירים ובריאים, אך במשך השנים וההסתגלות לעידן האינטרנט והסמארטפונים, יוצא שאנחנו מזיזים בעיקר את האצבעות ומפחיתים מרמת התנועתיות של הגוף ובכך פוגעים משמעותית במוטוריקה האישית שפוחתת בצורה משמעותית.

יתרה מכך, שגרת היום שלנו ואופי העבודה היומיומית משפיעה מאוד על המוטוריקה האישית. זכורה לי שיגרת היום שסיגלתי לעצמי בעבר כמנהל בבנק, אשר גרמה לי להפעיל בעיקר את מפרקי הידיים ביחס לשאר המפרקים בגוף. מסתבר שהתנועתיות שלנו מושפעת מאוד מאופי העיסוק היומיומי שלנו וזה רלוונטי לכל מקצוע שתבחרו כולל אלה שעיסוקם פיזי או שמקפידים באימון ספורט חד – גווני.

במצב שכזה, שבו אנו מקפחים הפעלה של רוב מפרקי התנועה, או שאנו מפעילים אותם בצורה חלקית אם בכלל. אנו גורמים לנוקשות במפרקים ולפגיעה ביכולת התפקוד של השלד. דבר העלול להשפיע לרעה על איכות חיינו.
לעומת זאת, הנעה של מספר מפרקים גדול ותנועתיות יומיומית כדבר שבשגרה, תבטיח יעילות בזרימת הדם וביכולת התנועה שלנו וכפועל יוצא תשמור על בריאותינו.
תנועת גוף זורמת ויעילה – משדרגת את איכות החיים לא רק מבחינת תפקוד פיזי אלא גם מבחינה רגשית ודימוי עצמי.
ההשקעה במכונה החשובה הזו- הגוף שלנו לא דורשת זמן רב ותספיק לשם כך פעילות של כחצי שעה ביום, מספר ימים בשבוע, יום אחד עושים ריצה, יום אחר שחיה, אחריו יום של פעילות אחרת וכך הלאה…

אין זמן טוב יותר מעכשיו להתחיל לעסוק בפעילות גופנית מגוונת או פעילות גופנית במקום העבודה במסגרת הפקות אירועי חברה בתחום הספורט או חוגי ספורט שונים שישתלבו בשגרת היום של העובדים. לעובדים מסויימים יתאים יותר אימון כושר אישי שלא במסגרת מקום העבודה.

כתב: אורן פפו

מנכ"ל PROACTIVE
מרצה ומאמן לאורח חיים בריא