טיפים לישיבה נכונה מול מחשב

אם אתם מוצאים את עצמכם נאנקים מכאבי גב בתום יום עבודה ארוך, אם היד שלכם נשלחת תכופות אל השכמות, הגב התחתון או הגפיים ואם אתם מרגישים שהישיבה הממושכת מול המחשב גובה את מחירה – כנראה שהגיע הזמן לעשות שינוי! ישיבה ממושכת מול מחשב היא אולי גזירת גורל, אך ישיבה נכונה מול מחשב, כזו שמיטיבה עם עמוד השדרה והגב שלנו, היא בהחלט אפשרית. לפניכם כמה טיפים ארגונומיים מומלצים לשמירה על בריאותכם במהלך ישיבה מול מחשב.

תנו לגב שלכם גב

כדי לתמוך בגב באופן מיטבי, חשוב לבחור כסא שישמור על הגב התחתון. ישיבה נכונה מול מחשב כוללת בחירת כסא משרדי המסוגל להתכוונן בקלות ולאפשר לכם לשנות את הגובה, ההישענות וההטיה של הגב מול המחשב. 

כדי לוודא שהכיסא אכן מתאים, בדקו שהברכיים שלכם נמוכות מעט מקו המותניים. המצב אינו כזה? הוסיפו הדום לרגליים ויישרו כך את הרגליים. 

לדבר עם הידיים

ישיבה ארגונומית מול מחשב כוללת גם שימת לב לפרקי הידיים. כשאתם מול המקלדת, שימו לב שהאמות והידיים נמצאות בקו ישר מול הרצפה וכי המרפקים ממוקמים לצדי הגוף, כך שהם יוצרים צורת L. כך תמנעו דלקות בכף היד. בזמן הקלדה במקלדת, הניחו אותה ישירות לפניכם כשאתם משאירים רווח של 100-150 מ"מ בין קצה השולחן לבין המקלדת. כך תוכלו להניח את פרקי הידיים שלכם בין הקלדה להקלדה ולאפשר לזרועות לנוח. מקמו את העכבר כך שיהיה קרוב אליכם ככל שאפשר, והוסיפו פד לעכבר המצויד בכרית תמיכה בחלקו החיצוני. כך תשמרו על פרק כף היד ותימנעו מכיפוף מיותר שעלול לגרום לדלקות.

רגליים על הקרקע

ארגונומיה בעבודה מול מחשב כוללת את הנחת כפות הרגליים ישירות על הרצפה. אם הן לא מגיעות לרצפה, וודאו שהכיסא אינו גבוה מדי (ואז כווננו אותו כך שהמושב יהיה נמוך יותר) או הוסיפו, כאמור, הדום או משענת נוספת. מומלץ בחום להימנע משילוב הרגליים, שכן הדבר עשוי להוביל לחוסר איזון בשרירי האגן וליציבה לא נכונה.

מסך בגובה העיניים

כדי לשמור על העורף והצוואר, נמקם את המסך בקו ישר מולנו ובמרחק מיטבי. המרחק המיטבי בין המסך לבין העין צריך להיות בערך במרחק של זרוע, כשחלקו העליון של המסך נמצא בגובה העיניים. גיליתם שהמסך שלכם ממוקם נמוך מדי או גבוה מדי? הוסיפו מעמד ייעודי למסך וכך לא תיאלצו למתוח או לכופף את הצוואר.

קמים, מתמתחים וחוזרים

שימו לב לתנוחה שלכם והקפידו לשנות אותה מפעם לפעם, לעתים קרובות ככל האפשר. העדיפו לצאת להפסקות קצרות (מבחינה ארגונומית הן עדיפות על פני הפסקות ממושכות) והעניקו לשרירים את האפשרות להירגע, להימתח ולחדש את כוחם לפני שאתם חוזרים לישיבה מול המחשב. אופציה נוספת היא להתפנק מדי פעם עם עיסויים במשרד מבית פרואקטיב להפגת מתחרים וריענון הגוף. 

המסך הגדול 

ישיבה נכונה מול מחשב אינה כוללת רק שמירה על מספר כללי יציבה, אלא גם כמה טיפים מועילים במיוחד הנוגעים לחפצים שאנו משתמשים בהם, כשאחד המרכזיים שבהם הוא המסך. ככל שניתן, הקפידו על כך שהמסך מולו אתם עובדים יהיה כמה שפחות מסנוור. מקמו את הצג כך שלא ישתקף בו אור השמש הטבעי או אור מלאכותי ובמידת הצורך והאפשר משכו את התריסים כך שלא יסנוורו את המסך – ואתכם. מומלץ בחום גם להתאים את הבהירות והניגודיות של המסך בהגדרות המחשב.

אם אתם מרכיבים משקפיים, העדיפו לבחור במשקפי ראייה המצוידים בציפוי החוסם את האור הכחול והמזיק של המחשב (וגם של הטלפון הנייד שלכם, אגב). כך תאמצו פחות את העיניים.