פעילות גופנית לחיזוק החוסן הנפשי

חוסן נפשי מוגדר כיכולת להתמודד, להתגבר, להתרומם מתוך מצבי מצוקה ומשבר ולהסתגל למציאות הקיימת ולמצבי שינוי. אנשים שעברו טרגדיות, אסונות או קשיים בילדות וגם אנשים שחווים קשיים ואתגרים בחיי היום־יום – יכולים להצליח להתגבר ולחוש שליטה בחייהם. שינויים בחיים, מעברים, גירושים, פיטורים, מחלות ועוד, יכולים להיות נטל נפשי לא פשוט. היכולת להתחזק, להתקדם, לשפר את החיים ולייצר מציאות טובה יותר לאנשים עצמם ולסביבתם היא בעלת חשיבות גדולה עבור כל אחד. 

לאנשים בעלי חוסן נפשי יש יכולת טובה יותר להרגיש יעילים, להיות מעורבים, לשלוט בחייהם ולקדם את עצמם למטרות וליעדים שעומדים בפניהם או שהציבו לעצמם. החוסן הנפשי מאפשר לאדם להתמודד עם אתגרי החיים כשהוא חש שליטה, אופטימיות לגבי העתיד, מסתמך על עצמו ועל יכולותיו ומאמין בכוחו להתגבר על מכשולים. 

פעילות גופנית להגברת כוח הרצון 

לא פעם עולה השאלה האם חוסן נפשי הוא תכונה מולדת או שניתן לפתח אותו גם במהלך החיים. החדשות הטובות הן שניתן לפתח חוסן נפשי גם בבגרות ובכל שלב בחיים, ואחת הדרכים היעילות לעשות זאת היא באמצעות פעילות גופנית. לאימוץ פעילות ספורטיבית סדירה יש יתרונות גופניים ונפשיים רבים, והקשר לתחושה המנטלית ולפיתוח חוסן נפשי חזק משנדמה. אימוץ פעילות ספורטיבית ושילובה בשגרת החיים באופן סדיר אינם מיועדים רק לשמירה על המשקל והבריאות, אלא יש לכך חשיבות מנטלית רבה להעלאת מצב הרוח, ליצירת תחושה של כוח, אנרגיה ולהעצמת אמונתו של האדם בעצמו. 

היתרונות הבולטים של הפעילות הגופנית והשפעתם על החוסן הנפשי

  • הפעילות הגופנית יוצרת הפרשת חומרים כימיים במוח הקרויים נוירוטרנסמיטרים (מוליכים עצביים), אשר משפיעים על מצב רוח. במהלך אימון ספורט מופרשים אנדורפינים, שהם משככי הכאבים הטבעיים של גוף האדם, אשר תורמים להרגשה טובה ונינוחה ואפילו לרוממות רוח. הסרוטונין, הדופמין והנוראפינפרין הם חומרים כימיים הידועים כבעלי השפעה משמעותית על מצב הרוח, הריכוז, הסבלנות, האושר והסיפוק. הדופמין משפיע על האזור הקדמי של המוח האחראי על התכנון קדימה, הבשלות הרגשית, האמפתיה ועוד רגשות. ההתמדה בספורט יוצרת רצון לחזור על ההרגשה הנעימה שנוצרה בעקבות הפעילות, דבר שיכול ליצור את ההתמדה המיוחלת וההתמכרות החיובית. 
  • פעילות ספורטיבית מביאה ליציאה מהשגרה, להסחה מטרדות היום־יום, מפחיתה את רמות הורמוני הדחק כמו קורטיזול ובכך מסייעת בהרגעת חרדה, דיכאון, מתח ודאגה. החיים המודרניים מביאים איתם לא מעט קשיים ומצבי לחץ, והתרופה הטבעית הטובה ביותר שאיתה ניתן להתמיד ללא חשש להתמכרות מזיקה היא פעילות גופנית. מחקרים רבים נעשו בעשורים האחרונים על ההשפעה של פעילות ספורטיבית על תחושות של מצבי לחץ, חרדה ודיכאון, ונמצא שיש לכך השפעה קוגניטיבית רבה, גם אם היא מתבצעת באופן עצמאי וגם אם היא נעשית במהלך פעילות חברתית או קבוצתית. 
  • הערכה עצמית היא מרכיב משמעותי בפיתוח חוסן נפשי ופעילות ספורט יכולה לשפר את הביטחון העצמי, הדימוי העצמי וההערכה העצמית על ידי תחושת מסוגלות וכוח רצון. שיפור ההערכה העצמית הוא תוצאה של תחושת מסוגלות, אמונה של האדם כי הוא יכול להציב לעצמו יעדים ולעמוד בהם, להתמיד בפעילות, להגיע להישגים ולבצע את המשימה. הפעילויות הספורטיביות הן רבות וקשורות להעדפות של כל אדם, בהן: רכיבה על אופניים, הליכה, ריצה, פילאטיס, אימוני כוח, אימון כושר אירובי, יוגה, ריקוד, משחקי כדור ועוד.  

בשנים האחרונות מקומות עבודה רבים החלו להכניס לתוך יום העבודה פעילויות ספורטיביות שגרתיות, חדרי כושר במבנה החברה או לקיים יום ספורט לעובדים במטרה ליצור גיבוש, להפיג מתחים, לצאת מהשגרה, ליצור הרגשה טובה ולהעצים את העובדים. פעילויות ספורט או אימונים במגוון סוגים הפכו להיות חלק מהשגרה של אנשים רבים ולכן גם לעובדים בחברות שונות ולתלמידים יש חשיבות בשילוב העצמה, תחרותיות בריאה, הפגנת יכולות ועמידה במשימות שאינן חלק מהשגרה המוכרת. הפקת ימי ספורט מתבצעת על ידי חברות מקצועיות וכוללת הדרכה וציוד במגוון רחב של תחומים. 

פעילות גופנית לחיזוק החוסן הנפשי | פרואקטיב

מפעילים את הגוף ואת הנפש

החיים העכשוויים מלאי עשייה, לחצים, משימות ולא פעם גם קשיים ושינויים. לא תמיד ניתן לשנות את המציאות, אך ניתן לשנות את אופן ההתייחסות והעוצמה הנפשית שתסייע להתגבר. חוסן נפשי הוא היכולת לעמוד באתגרים, להצליח לראות את האור בקצה המנהרה, להרגיש בשליטה ועם יכולת התמודדות טובה. פעילות ספורט היא דרך יעילה להעלות את רמת האושר ואת מצב הרוח כתוצאה מחומרים כימיים המשתחררים במוח במהלך פעילות גופנית. במקביל יש הפחתה של הורמון הדחק קורטיזול, דבר שמקל על תחושות הלחץ הנפשי, החרדה ואף על דיכאון. שילוב של פעילות גופנית סדירה מעלה את ההערכה העצמית, את הביטחון העצמי ואת תחושת המסוגלות. 

הדרך הטובה לשלב את הפעילות הספורטיבית בשגרת חייכם ולהתמיד בה כדי לשפר את איכות החיים ואת הבריאות היא להתחיל באופן מתון בסוג ספורט המתאים לכם והמועדף עליכם, בקבוצה או באופן עצמאי. מומלץ לבצע את הפעילות בצורה מדורגת, להתחיל בפעילות קלה ולהגדיל בהמשך את עצימות האימונים ומשך הזמן.