קידום בריאות בישראל

כמו בעוד הרבה נושאים אחרים, גם בנושא של קידום בריאות במקום העבודה, אנו בפיגור לא קטן אחרי האחות הגדולה שלנו… ארה"ב.
בזמן שאנו מנסים להכניס ארוחות בריאות למקומות העבודה או בר פירות לאירועים ולהקנות הרגלים של אורח חיים בריא, האמריקאים כבר מתגמלים כספית אנשים שבוחרים באורח חיים בריא במקום העבודה.
בזמן שאצלנו חברות מובילות בהטמעת אורח חיים בריא פותחות עמדת מזון בריא בפינה גלויה בחדר האוכל, חברות באמריקה פותחות עמדה צידית עבור מי שעדיין מתעקש לאכול אורז לבן וצ'יפס ועל העובד לבקש אישור לגשת לעמדה הלא בריאה שהוקצתה לשם כך.
בנוסף, המנות העיקריות מתויגות בשלושה צבעים המגדירים את ההרכב התזונתי והערך הקלורי:
ירוק- מומלץ לאכול כל יום.
כתום- מומלץ לאכול פעם בשבוע.
אדום- עדיף להימנע.
מחיר הארוחה נקבע על פי צבע המנה, כאשר הארוחה הירוקה היא הזולה ביותר! בדרך זו מעודדים צריכה של מזון בריא בקרב העובדים גם בדרך של שיקול כלכלי מועדף.
בזמן שבחדרי האוכל בחברות בישראל אנו נתקלים במיצים ממותקים ומשקאות דיאטטיים, בחדרי האוכל של החברות המובילות בתחום בארה"ב, מונחים מכליי מים גדולים בחינם ובתוכם פירות וירקות חתוכים המקנים למים טעם מועדף ללא תוספות סוכר, ועובד שמעוניין במשקה ממותק נדרש לשלם על כך בהתאם.
כמו כן, בדיקת מדדים תקינה אצל עובדים (משקל, לחץ דם, אחוזי שומן ועוד) מזכה אותם בהנחות של עד 35% ברכישת מוצרי מזון בחלק מרשתות המזון הגדולות ברחבי ארה"ב.
עוד יתרון לאורח החיים הבריא הוא תשלומי הביטוח המופחתים עבור עובדים המקפידים על ביצוע בדיקות סקר ובדיקות דם סדירות והצגתם לחברות הביטוח, כאשר המטרה של חברות הביטוח היא לאתר בעיות בריאות לפני שהן מחמירות ומצריכות תשלום מוגדל למבוטח. בדרך זו מרוויחים שני הצדדים בעסקה, הפרמיה עבור העובד מופחתת והתשלומים העתידיים שחברות הביטוח משלמות, קטן.
בעוד אצלנו מפנימים את מהפיכת השינוי הבריא וקידום בריאות בחברות, בארה"ב כבר נמצאים עמוק בתוך תהליך של שינוי בריא לאוכלוסייה דרך מקום העבודה.

 

כתב: אורן פפו

מנכ"ל PROACTIVE

מרצה ומאמן לאורח חיים בריא