עובדים בריאים מייצרים תפוקה גבוהה

איך נשפר את תפוקות הארגון ?

אתגר מרכזי העומד כיום בפני ארגונים הוא להבין כיצד ליצור מוטיבציה ולהגביר את החיבור של העובדים לארגון במטרה לשפר את התפוקה. נושא קידום הבריאות בארגונים תופס תאוצה במהלך השנים האחרונות, והוכח שיתרונות בריאותיים לעובד מלווים בשיפור התוצאות העסקיות.

מחקרים שנעשים כיום מראים קשר מובהק בין עובד בריא לבין עובד יעיל. עובדים שמנהלים סגנון חיים בריא יותר הם עובדים שנעדרים פחות, פרודוקטיביים יותר ובטווח הארוך עלותם לארגון נמוכה יותר. מחקרים אחרונים מצביעים על כך שעובדים בריאים מייצרים תפוקה גבוהה יותר. כך הפכה בריאות העובדים בארגון לצורך בסיסי בהשגת היעדים העסקיים.

 

במירוץ הזה חייבים להמשיך לרוץ!

ארגונים שהשכילו להשקיע משאבים בתחום רווחת העובד (Employee Wellness) בעבר, נהנים כיום משיפור במדדי ההיעדרויות, עלייה ברמת המוצר והשירות, תחלופה נמוכה יותר ותפוקות משופרות. מנגד ברור כיום כי הזנחת נושאי הבריאות והרווחה בקרב העובדים תוביל אותם לשחיקה, מתח ועייפות, המובילים להיעדרויות ממושכות ולירידה בתפוקה.

 

ארגונים המשלבים תכנית בריאות עובדים מסייעים לחיזוק הקשרים ולשיתוף הפעולה בין הדרגים השונים בארגון. דוגמה בולטת לכך היא טרנד חדש בשם Walking Meetings – הישיבות הממושכות והמעייפות שהכרנו מוחלפות בישיבות הליכה משותפות. אלה תורמות לעלייה ניכרת במחויבות העובדים, שכן להליכה יש אפקט של שבירת הקרח; כשמנהל צועד עם העובד שלו או כשעובד צועד לצד עמית, נוצר חיבור שהוא חוויה מגבשת שונה באופיה מההייררכיה הברורה המתקיימת במשרדו של המנהל. הליכה זה לצד זה משדרת למשתתפים (שניים או יותר) פתיחות מירבית והבנה כי כולם באותה רמה ולכולם יש זכות דיבור וחובת הקשבה. פתיחות זו יוצרת אינטראקציה בריאה המקדמת את מטרות הארגון.

 

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה ברורה של הגדלת משאבים המוקדשים לרווחת העובד. בסקר מעסיקים חדש שבוצע על ידי National Business Group בולטת השקעה בסכום שיא של 594 דולר בשנה לכל עובד, בהשוואה ל-260 דולר בשנת 2010 ו-521 דולר בשנת 2013. על פי נתונים אלו ניתן לראות בבירור כי ארגונים הכפילו את תקציב פעילויות הבריאות לרווחת העובדים במהלך חמש השנים האחרונות.

 

את ההטבות החד-פעמיות, כמו מסיבות פורים, סט סירים או בקבוקי יין שהיו מחולקים בחגים, מחליפות כיום הטבות מתחום הבריאות: תחרויות ספורט המאורגנות על ידי המעסיק, צמידי כושר (fitness bands) המחולקים לעובדים, אימונים אישיים ופגישות אימון לאורח חיים בריא. העובד מממש את ההטבות בזמנו החופשי ועל פי שיקול דעתו.

 

אבל איך מתחילים?

ארגונים רבים אינם יודעים כיצד להוציא לפועל מדיניות של קידום בריאות. במקרים רבים הדבר נובע מהמחשבה (והלחץ) כי עדיף להתרכז ביעדים היום-יומיים, בקצב העבודה המתגבר ובהשקעת משאבים ישירים לייצור תפוקה. על ארגונים אלו להבין כי מדיניות של עידוד הבריאות בעבודה היא תהליך שניתן להתחיל בו בהדרגה ולקטוף את הפירות בהמשך. כמובן ניתן להתחיל בהשקעה מינימלית ולהתקדם בהדרגה על פי הצורך והתקציב שלרשות הארגון. אפשר למשל להתחיל בהפצת טיפים ממוקדים בתחומי ספורט ותזונה בפורטל הארגוני, להמשיך בפתיחת קבוצת ספורט ולאחר מכן לארגן יום בריאות הכולל כמה אירועים במקביל, אירועים המשתלבים במהלך יום עבודה, מתאימים לאופי העסקי של הארגון ואינם מפריעים למהלך העבודה השוטף.

 

תכניות רווחה פשוטות, נגישות ומדידות עשויות לשפר לא רק את בריאותם של העובדים אלא גם את הסיפוק והנאמנות שלהם. עובדים שחשים שלמקום העבודה שלהם באמת אכפת מהבריאות שלהם ומרווחתם האישית יהיו נאמנים, חדורי מוטיבציה ושבעי רצון במשרותיהם, וכך ניתן לנטרל גורם מתח משמעותי ועיקרי שמשפיע על התפוקה בארגון.

 

איך רותמים את ההנהלה הבכירה?

השגת תמיכת ההנהלה ביוזמות ניהול הבריאות במקום העבודה היא צעד ראשון וקריטי לתכנית מצליחה. רתימת מקבלי ההחלטות אינה פשוטה, וכדי שתצליח מומלץ לחבר את התכנית לאסטרטגיה העסקית הכוללת של הארגון ולחזון של החברה. למשל אם אסטרטגיית הארגון היא לגייס כישרונות צעירים ולשמר אותם, אזי הצגת מקום העבודה כמקום שמשקיע בבריאות העובדים ושנפלא לעבוד בו, בהחלט עשויה לשחק לטובתכם.

 

הנה כמה פעילויות מומלצות:

  • ימי בריאות וספורט
  • הקצאת זמן לאימון גופני במהלך שעות העבודה
  • הרצאות וסדנאות לאורח חיים בריא
  • בדיקת רופא ומדדים שונים: לחץ דם, רמות סוכר, אחוז שומן, משקל ועוד
  • מתן גישה לחדר כושר
  • אימון להקניית הרגלים לאורח חיים בריא והקלה על לחץ
  • תכניות להפסקת עישון ולירידה במשקל
  • טיפולי גוף שונים להקלה על מתחים הנגרמים מישיבה ממושכת
  • הדרכה ארגונומית בעמדות העבודה

 

מנהלי משאבי אנוש רבים בוודאי קוראים את הדברים ולא בטוחים לגבי רמת שיתוף הפעולה של עובדיהם…

אכן נדרש שיתוף פעולה של העובדים, אחרת אין כל טעם לתכניות. כדי להשיג את שיתוף הפעולה של העובדים מומלץ שההשתתפות בתכנית תיתפס כהטבה ולא כמחויבות, וכן ליצור מערכת תגמולים ותמריצים שתעודד השתתפות פעילה ביוזמות השונות, אם בדרך של תחרויות נושאות פרסים ואם באמצעות צבירת נקודות זכות שיומרו בימי חופש או בתווי קנייה שונים (כמו כרטיסים למופעים, נופשונים ועוד). יחד עם זאת, זמן קצר לאחר הפעלת התכנית יש להעביר משוב לבחינת שיעור השתתפות ושביעות רצון העובדים, במטרה לקבוע את מידת ההצלחה של התכנית ולהכניס שינויים והתאמות בהתחשב בצרכים של העובדים בארגון.

 

נכון להיום ידוע כי לפחות 20% מכלל העובדים בארגון נמצאים בקבוצת סיכון למחלות שונות ולהיעדרויות בשל מחלות הקשורות בעבודתם. השקעה בעובד בסכום של 100 עד 600 ש"ח בשנה בהתאם למרכיבי התכנית שבוחר המעסיק מביאה לשיפור בריאותם ולהגדלת התפוקה שלהם. ממחקרים בעולם נמצא שהשקעה של דולר אחד הביאה להחזרים נאים: בסיטי בנק כ-4 דולר, בפפסי קולה 3 דולר ובמוטורולה חושב החזר של 3.15 דולר לכל דולר של השקעה בקידום בריאות בארגון.

רק בריאות !!!